Wycena znaku towarowego - jak wycenić jego wartość?

wycena znaku towarowego

Czym jest znak towarowy firmy?

Znak towarowy, który jest zarejestrowany w wielu krajach, zwiększa wartość firmy właściciela i może być źródłem dochodu. Zwiększa wiarygodność firmy wobec jej partnerów biznesowych i finansowych. Dzięki znakowi towarowemu możliwe jest również stworzenie sieci franczyzowej.

Jest charakterystycznym oznaczeniem, nazwą, wyrażeniem, logo, kolorem, a nawet dźwiękiem, który umożliwia klientowi rozpoznanie produktów lub usług danej firmy na tle konkurencji. Jest to wartość niematerialna i prawna, jak patent, know-how, oprogramowanie, nazwa domeny lub franczyza. Brak ochrony swojego znaku towarowego jest błędem!

Niezarejestrowany znak towarowy może zostać wykorzystany przez konkurenta, który może zgłosić go jako pierwszy, wykorzystać go i uniemożliwić korzystanie z niego innym osobom trzecim, nawet jego twórcy. Ponadto, niezarejestrowana marka nie ma żadnej wartości handlowej ani ekonomicznej. Nie można jej uczynić rentowną poprzez sprzedaż lub umowę licencyjną. Licencja lub franczyza marki umożliwia przeprowadzenie wyceny finansowej.

Wreszcie, wbrew powszechnym opiniom, koszt rejestracji znaku towarowego z pomocą rzecznika patentowego jest niewielki, nawet dla początkujących przedsiębiorców. Zwłaszcza, gdy porówna się go z kosztami, jakie pociągnęłoby za sobą odzyskanie niezarejestrowanego znaku towarowego (gdy przeprowadzka jest wykonalna).

Wycena znaku towarowego przy zakupie firmy lub spółki

Powody wyceny finansowej znaku towarowego:

  • W celu przygotowania transakcji (sprzedaż, przejęcie, joint-venture itp.);
  • W celu rozpoczęcia generowania dochodu poprzez umowy licencyjne lub franczyzowe;
  • W celu oszacowania wysokości odszkodowania w przypadku nieautoryzowanego użycia znaku towarowego przez stronę trzecią;
  • Aby zwiększyć wartość przedsiębiorstwa;
  • Aby stanowił wkład do kapitału przedsiębiorstwa w celu zwiększenia jego kapitału własnego.

Po zarejestrowaniu znaku towarowego, staje się on wartością niematerialną i prawną firmy. Może być następnie sprzedawany, licencjonowany, zastawiany, a nawet można na nim zarabiać tantiemy. Wartość znaku towarowego może być wykorzystana do określenia ogólnej wartości firmy w przypadku fuzji lub zakupu.

Analiza wartości marki poprzez jej własność intelektualną jest wspaniałą techniką filtrowania i decydowania o wielu możliwościach inwestycyjnych oraz opracowywania świeżych i charakterystycznych strategii marketingowych, które pomogą jeszcze bardziej zwiększyć wizerunek marki. Firmy muszą zrozumieć wartość tego aktywa w tym momencie.

Zrozumienie wyceny znaku towarowego

Znak towarowy jest odrębnym od wartości firmy składnikiem wartości niematerialnych i prawnych w bilansie firmy sprawozdawczej. Jest on wynikiem praw prawnych (pamiętaj, że znak towarowy to w zasadzie pakiet praw). Może być sprzedawany, przenoszony i licencjonowany niezależnie od innych aktywów spółki przejmującej. W celu rozpoznania nabytego znaku towarowego stosuje się alokację ceny zakupu, w której procent ceny zapłaconej przez nabywcę za wszystkie nabyte aktywa jest przypisywany do znaku towarowego przy zastosowaniu zatwierdzonej metodologii wyceny.

Wycena aktywa, jakim jest znak towarowy, może pomóc kupującemu w określeniu jego przybliżonej ceny przy użyciu różnych metod wyceny. Przedsiębiorcy i właściciele znaków towarowych często zastanawiają się, ile wart jest ich znak towarowy. W związku z tym wycena znaku towarowego jest niezwykle istotna, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnącą liczbę sytuacji, w których wartość wartości niematerialnych i prawnych, takich jak znaki towarowe, jest kwestionowana.

Jak wykonać wycenę znaku towarowego?

Wycena znaków towarowych jest ważną praktyką, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnącą liczbę przypadków, w których wartości niematerialne i prawne, takie jak własność intelektualna, są wyceniane wyżej niż aktywa materialne. Aby stworzyć warunki cenowe i kontraktowe dla transakcji takich jak zakup lub sprzedaż, licencja, lub wkład do partnerstwa takiego jak joint venture. Ważna jest pomoc w tworzeniu i wdrażaniu określonych strategii podatkowych dla firm lub osób fizycznych lub zapewnienie zgodności z przepisami podatkowymi dotyczącymi transakcji między firmami (tj. cen transferowych), reorganizacji przedsiębiorstw oraz kwestii związanych z trustami i majątkiem.

Metody wyceny znaków towarowych

Analitycy wyceny wykorzystują trzy powszechnie akceptowane metodologie wyceny w celu określenia wartości dóbr niematerialnych, takich jak znaki towarowe. Poniżej przedstawiono niektóre z najczęściej stosowanych sposobów wyceny wartości niematerialnych i prawnych:

  • Podejście kosztowe - Technika kosztowa jest rzadziej stosowana niż pozostałe sposoby szacowania wartości znaków towarowych. Ponieważ znak towarowy daje właścicielowi prawa wyłączne, przynosi korzyści ekonomiczne, które nie zawsze są reprezentowane kosztem stworzenia i rozwoju tej własności. W związku z tym technika kosztowa nie zawsze jest odpowiednia do analizy wyceny znaku towarowego.
  • Podejście dochodowe - W wycenie znaków towarowych często stosuje się strategie podejścia dochodowego. W praktyce stosuje się wiele metodologii dochodowych i metod wyceny. W celu określenia wartości znaku towarowego należy obliczyć wartość bieżącą przyszłych strumieni dochodów, które według szacunków zostaną uzyskane w wyniku używania znaku towarowego w pozostałym okresie jego użytkowania. Ogólnie rzecz biorąc, procedury określania tych źródeł dochodu są różne.
  • Podejście rynkowe - Sprzedaż znaków towarowych jest mniej rozpowszechniona niż licencjonowanie znaków towarowych, ponieważ znaki towarowe są związane z określonymi przedmiotami i przedsiębiorstwami. W związku z tym istnieje duża ilość publicznie dostępnych informacji na temat licencjonowania znaków towarowych, które często pochodzą ze sprawozdań finansowych składanych w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Dane te umożliwiają badaczowi stworzenie jednostek porównawczych znaków towarowych, przede wszystkim stawki opłaty licencyjnej.
  • Metoda zwolnienia z tantiem - Powszechnie stosowany model zakłada, że jeśli firma posiada znak towarowy, to jest zwolniona z płacenia tantiem, co pozwala na oszacowanie hipotetycznej opłaty licencyjnej. Analiza ta jest również klasyfikowana jako podejście rynkowe.
  • Metoda cen transferowych między spółkami i związane z nią przepisy regulują procedury cen transferowych, które są specjalistycznym obszarem wyceny.

Dlaczego warto wycenić znak towarowy?

Celem wyceny znaku towarowego jest dostarczenie informacji o jego rzeczywistej wartości. Znak towarowy stanowi istotny element wizerunku firmy, a jego wartość może wpływać na ogólną wartość przedsiębiorstwa. Wycena znaku towarowego jest nie tylko istotna dla bieżących działań firmy, ale także ma długoterminowe znaczenie dla strategii biznesowej. Jego wycena jest kluczowa, gdy firma planuje generować dochód poprzez udzielanie licencji na korzystanie z jej znaku lub rozpoczęcie działalności franczyzowej. Pomaga określić wartość tych umów i ustalić adekwatne opłaty licencyjne. Ponadto - posiadając wycenę znaku towarowego, firma może skuteczniej oszacować odszkodowanie w przypadku nieuprawnionego wykorzystania znaku przez strony trzecie. Jest to ważne narzędzie przy ewentualnych sporach prawniczych.

Zamów wycenę znaku towarowego

Sporządzamy profesjonalne wyceny znaku towarowego. Przygotujemy kompleksowy raport z wyceny znaku towarowego. Dzięki temu poznasz rzeczywistą wartość marki Twojego przedsiębiorstwa. W każdym projekcie wyceny zapewniamy kompleksowe doradztwo dotyczące skutecznego wykorzystania potencjału znaku towarowego. Umów się na konsultację, abyśmy mogli dokładnie przeanalizować wyniki wyceny i przedstawić strategie optymalnego zarządzania tym strategicznym aktywem. Dla przedsiębiorców zainteresowanych zdalną formą kontaktu z Eurolinks, oferujemy usługi doradcze w formie wideokonferencji.


Współpracuj z najlepszymi

Zespół Eurolinks tworzą osoby z długoletnim doświadczeniem w biznesie, prawie i bankowości. Pozwala nam to z sukcesem wspierać przedsiębiorców na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa.

  • Pozyskiwanie finansowania
  • Fuzje i przejęcia firm
  • Sprzedaż przedsiębiorstw
  • Analizy i restrukturyzacje
  • Wewnętrzna kontrola finansów
Więcej o nas

Konsultacja z doradcą

Zostaw adres email lub telefon. Skontaktujemy się.

Wprowadź imię i nazwisko
Firma
NIP / KRS
Email
Telefon
Wiadomość

Administratorem danych osobowych jest Eurolinks Sp. z o.o. ul. Władysława IV 43, 81-395 Gdynia. Państwa dane osobowe będą przetwarzanie w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie oraz prowadzenia w związku z tym korespondencji elektronicznej. Dane będą przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO) polegającym na prowadzeniu korespondencji w związku z działalnością gospodarczą oraz rozwiązaniu ewentualnej sprawy, której korespondencja dotyczy. Przysługuje Państwu prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania danych, prawo dostępu do danych i ich sprostowania. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do prowadzenia procesu komunikacji.